HTML

kis vasúti történetek

Ötven évnyi vasúti szolgálat megannyi érdekes történetét osztom meg ebben a blogban.

HTML

Utolsó kommentek

  • Péter Vojnesich: @v2peti: Ez így igaz, első kézből hallottam ezt az infót. (2022.01.30. 21:09) Rangfokozatok
  • Adani: Orosházán történt, az egyik sorompó őrhelyen, mikor még nem volt villanyfűtés a bakterházban csak ... (2020.06.25. 16:50) Ugratások, tréfák
  • -terIst: Örülök, hogy tetszett. Köszönöm, hogy olvastad (2019.11.13. 11:52) "Gombó kinn van"
  • Frady Endre: Jó kis sztori! :) (2019.11.13. 11:34) "Gombó kinn van"
  • peronkakas: @Adani: Nagyon jó történet ez is. Nem mondom, hogy máshol nem történnek hasonló esetek, de a vas... (2017.10.17. 12:15) Ugratások, tréfák
  • Utolsó 20

Lökésmérő veszélyben

2009.09.29. 15:35 walteristvan

Aki járt már a vasútnak azon a területén, ahol a járművek tolatását végzik, tapasztalhatta, hogy ez a művelet nem is olyan egyszerű.

Aki pedig tanulta is, az tudja, hogy a tolatás végezhető bejárással is és szalasztással is.
A legbiztonságosabb a bejárásos tolatás, mert ennél minden járművet külön-külön  betolnak a megfelelő vágányra, ott befékezik, leakasztják,  a többit kihúzzák és a következő kocsit ugyanilyen módon juttatják a másik vágányra. Nagyon lassú módszer, de nagyon biztonságos.  Általában akkor tolatnak így, ha a tolatást végző (tolatásvezető) egyedül van.

A másik tolatási mód a  szalasztás. Ennél a módszernél a szétrendezendő kocsikat kihúzzák egy  kihúzóvágányra, a mozdony a tolatásvezető jelzésére meglöki a kocsisort, a közben leakasztott kocsi vagy kocsik pedig begurulnak a megfelelő vágányra.
Ha mindenki érti a dolgát. Főleg a tolatásvezető, aki az egészet irányítja, élőszóval, jelző-eszközzel vagy rádióval.

Egy kocsi vagy kocsisor ellökésénél tudni kell, hogy milyen messzire gurulnak majd a járművek, vannak-e már ott más járművek, ahova az ellökött kocsi gurulni fog. Ha vannak, rakottak-e, és ha igen akkor mivel (sóder, szén, netán élőállat vagy háztartási gépek, bútorok is lehetnek a kocsiban).
Mindezek függvényében kell úgy megválasztani a lökési sebességet, hogy a járművek lehetőleg a legkisebb sebességgel ütközzenek.

A tolatásvezető tehát egy karmester, akire nagyon kell figyelniök a zenészeknek, akik ebben az esetben a mozdonyvezető, aki a jelzésnek megfelelő sebességgel löki el a kocsikat, a kocsirendező, aki a megfelelő időben akasztja szét az ellökendő kocsikat, a váltókezelő, aki arról gondoskodik, hogy az ellökött kocsik a megfelelő vágányra  guruljanak.  Ha minden elő van készítve,  mindenki tudja, hogy mi az elvégzendő munka, akkor az egész nem ördöngösség.

A tolatásvezetőn sok múlik.
Szétrendezhetnek egy kocsisort (kb. 25-30 kocsi) úgy, hogy a mozdony csak egy irányba mozog:  lök, megáll, lök, megáll..., amíg az összes kocsit el nem lökték.
Ugyanezt a kocsisort egy tapasztalatlan tolatásvezető úgy is szétrendezheti, hogy:
lök,  visszahúz,  lök,  visszahúz.  Sokkal több idő kell ehhez,  sokkal több munka és sok-sok türelem.

Az én tolatásvezetőm, K. Pista bácsi, régi vasutas volt, nagyon sok kocsisort szétren-dezett már. Gyorsan tolatott. Egy-egy kocsisort pillanatok alatt szétrendezett.
Szállóigévé vált a mozdonyvezetőnek rendszeresen adott parancsa:  "Lügd meg b..meg!"
Az idő múlásával azonban az ő reflexei is lelassultak. Előfordult, hogy nem jól mérte fel a távolságot, ami az ellökött kocsik előtt volt. Elég volt egy másodperccel később parancsot adni a mozdonyvezetőnek a megállásra, a kocsik máris nagyobb sebességgel érkeztek a vágányra.

A hozzáértők, akik ismerték K. Pista bácsit, a kocsik csattanásából megtudták állapítani, hogy ki a tolatásvezető. Ha nagy volt a csattogás, Pista bácsi tolatott.

A Kereskedelmi Főnökségre (a mostani Cargó) egyre-másra érkeztek a kárigénybejelentések,  főleg a Cardó Bútorgyártól, hogy az általuk feladott bútorok a rendeltetési állomásra kisebb-nagyobb, de nem egyszer komoly sérüléssel érkeznek.
A vasút megpróbálta behatárolni, hogy a küldemény mikor és hol sérült meg, hogy a vétkestől "részkártérítést" kérhessen.
Nem volt könnyű feladat, mert egy Szegedre feladott küldeményt tolathattak Győrben, Ferencvárosban, Szolnokon, Szegeden. A küldemény bármikor megsérülhetett.

A Bútorgyár találta meg a megoldást.
A bútorok között elhelyezett egy  "lökésmérőt", ami feljegyezte a jármű mozgásának sebességét és amikor a műszer azt mutatta  egy bizonyos időpontban, hogy a kocsi sebessége egy pillanat alatt mondjuk 40 km/óráról  nullára csökkent, ekkor történt a "kíméletlen tolatás".

K. Pista bácsinak vagy nem szóltak erről, vagy nem érdekelte. Ő ugyanúgy végezte a tolatást, mint eddig.
Azonban a legközelebbi kárigénybejelentés már azzal lett kiegészítve, hogy a bútorokon kívül a lökésmérő is összetört.  Az általa utoljára adott információ szerint a kíméletlen tolatás Győrben történt.  Az időpont alapján azt is behatárolták, hogy ebben az időpontban K. Pista bácsi volt a tolatásvezető.

A kirótt részkártérítést elég sokáig törlesztette, ráadásul már nem a tolatásvezetői, hanem annál alacsonyabb mértékű sorompókezelői fizetéséből.
 

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wpsztori.blog.hu/api/trackback/id/tr841415780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AttiM 2009.09.29. 17:55:41

Köszönöm a cikket, számomra érdekes volt.
Remélem, Pista bácsi még él, és örömmel (?) olvassa a róla szóló történetet...

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2009.09.29. 18:21:13

Tetszik a blog.

Reflex
kárigény pedig kis k :D

AmBesten 2009.09.29. 18:22:24

Csatlakozom a Névtelen betelefonálóhoz. Tetszenek a történetek, ügyesen van megírva, folytasd bátran és minél gyakrabban.

eklar 2009.09.29. 18:30:55

Percekig hahotáztam az írás felett, és görcsösen kerestem valami hasonlóan szellemesen leírható élményt a gyerekkoromból, de sajnos nem találtam. Szívesen olvasnék valamit a gurítódombról végzett kocsirendezés intim titkairól is. Valamikor nagyon régen, amikor a Kelenföldi Pályaudvar vasárnap reggelente csak egy álmos, csendes indóház volt, sokszor csodáltam a néha tényleg elképesztő erővel megtaszajtott 2-3-4 kocsit, amint guruló bombaként, éktelen csattanással ütköztek a már veszteglő kocsiknak. Persze, azok sem voltak befékezve - nem tudom miért -, és a csattanás után az egész meglódult. Néha azon töprengtem, vajon mi lessz, ha kigurulnak az állomásról? De nem gurultak. Ám akármibe mernék fogadni, hogy ilyen története is van valakinek - remélhetőleg nem túl tragikus, a poszthoz hasonló.

walteristvan 2009.09.30. 08:50:25

@AttiM:
K. Pista bácsi már sajnos nem él.
Amíg élt, sokat szekálták ezzel az esettel. Nem haragudott érte, csak nevetett rajta.

walteristvan 2009.09.30. 08:53:54

@Névtelen betelefonáló:
Soha nem voltam jó helyesíró. Csak az érzéseimre hagyatkoztam. Most úgy érzem, hogy a Kárigénybejelentő egy nyomtatvány, amit nagy kezdőbetűvel kell írni.
De tévedni.... Kösz hogy "telefonáltál"

walteristvan 2009.09.30. 08:56:31

@AmBesten:
Köszönöm az elismerő szavaidat.
Hetenként egy-egy új esetet szeretnék lejegyezni. Tudom, hogy lesznek ezeknél még rosszabbak is.

walteristvan 2009.09.30. 09:03:15

@AmBesten:
Köszönöm az elismerő szavakat.
Szeretnék hetenként egy-egy esetet elmondani.
Sajnos ahhoz még ügyetlen vagyok, hogy képeket is mellékeljek a történetekhez, de a fiam (és a tanítványaim is) megígérték, hogy majd segítenek.

walteristvan 2009.09.30. 09:12:32

@eklar:
Csakugyan nagyon sok hasonló eset van.
Akik a vasutat figyelik, akár közelről, akár messzebbről, sok érdekes dolgot figyelhetnek meg.
Én elég közelről láttam őket, néha sajnos nem voltak vidám események.
Megpróbálom a vidám oldalt felidézni.
Köszönöm, hogy elolvastad és szóltál hozzá.

S.Ildikó 2009.10.05. 11:37:53

Nagyon-nagyon tetszenek a történeteid.
Alig várom a következőt!

2009.10.05. 12:09:24

Jó történet(ek) ezek, gratula! Apropó, saruzók nem dolgoztak az ilyen szalasztásoknál?

walteristvan 2009.10.08. 09:41:31

@Selkath: Saruzók voltak ott, ahol a vágány ki volt képezve a saru használatára.
süti beállítások módosítása