HTML

kis vasúti történetek

Ötven évnyi vasúti szolgálat megannyi érdekes történetét osztom meg ebben a blogban.

HTML

Utolsó kommentek

  • peronkakas: @Adani: Nagyon jó történet ez is. Nem mondom, hogy máshol nem történnek hasonló esetek, de a vas... (2017.10.17. 12:15) Ugratások, tréfák
  • Adani: Békéscsabán mesélték ,hogy volt ott egy vezér, aki a kocsivizsgálókat meg a fűtőházban dolgozó lak... (2017.10.16. 13:39) Ugratások, tréfák
  • Adani: Itt ott történethez hasonló, mikor egy kopasz katonát, aki telefonügyeletben volt valahol, szívatt... (2017.10.16. 13:29) Telefonos esetek
  • Adani: Dombóváron is volt ilyesmi, egy teherkocsiból szöktek ki nyulak egész este kergették a nyulakat. A... (2017.10.16. 13:16) Hajsza a nyulak után
  • Kristi123: @peronkakas: Szia, köszi az infókat, a becenevem kicsit félreérthető, Kristóf vagyok, nem Kriszti,... (2017.10.08. 16:24) A célom küszöbénél
  • Utolsó 20

Rangfokozatok

2010.09.05. 15:25 walteristvan

Emlékszik még valaki arra, hogy a vasútnál  -  még a hatvanas években is   -  a fizetések két részből tevődtek össze:   Egyik része a rangfokozati bér,  másik része a munkaköri bér.
Azt meg már említeni sem merem, hogy az üzemekben, gyárakban dolgozók azért írigyeltek bennünket,  vasutasokat,  mert a fizetésünket két részletben kaptuk.
Volt egy úgynevezett előleg, amit 28-án fizettek.  Ez a havi jövedelem felénél valamivel kevesebb volt, általában, azonos összeg.  A másik részt, a zárfizetést  14-én kaptuk.  Ez a pénz volt általában több, mert ebben már benne volt az éjszakai pótlék, túlóra, stb ami még járandóság volt.
A két részletben történő fizetés főleg azoknak volt előnyös, akik nehezebben tudták beosztani a pénzt egy hónapra, mint két hétre.

A munkaköri bér beosztásonként változó volt. Egy-egy munkakörön belül is adott lehetőséget a Szabályzat a főnöknek, hogy a dolgozók között különbséget tegyen. Ezekről a bérekről a munkáltató értesítette a dolgozókat (a főnök aláírásával).

A rangfokozati bérek elég szigorú szabályokhoz voltak kötve.
Megállapításánál figyelembe vették az iskolai végzettséget, a szakképzettséget (ki, milyen szakvizsgákkal rendelkezik),  a szolgálatban eltöltött időt és néhány esetben a szolgálati beosztást is.
A rangfokozatban 5 évenként volt  soros előléptetés. A főnök javaslatára azonban soron kívül is lehetett előlépni.
Ha jól emlékszem a legalsó rangfokozathoz 400.- forint rangfokozati bér járt.  Minden soros előléptetés az előző bért 50.- forinttal emelte.
Rendkívüli előléptetéskor az 5 év  "várakozási idő", az előléptetést követő hónapban kezdődött.


A rangfokozatok  régebben hat,  később 5 szakcsoportból tevődtek össze.
Az úgynevezett I./a szakcsoportba a szaktechnikusok tartoztak. Annyi különbség volt az I. szakcsoporttól, hogy a rangjelzésen a felsőfokú végzettséget egy szürke szalaggal jelölték, míg az I. csoportban a mérnökökét fekete sávval.

A rangjelzéseket egy táblázattal lehetett nyomon követni, amelyik tartalmazta a parolin, illetve régebben a váll lapok színét és a rajtuk lévő jelzéseket.
A váll lapokat a zubbony vállára kellett felrakni, az erre a célra rendszeresített fülek segítségével.  Elég szar volt, mert billegett előre-hátra.  Egyik erre csúszott, másik amarra.  Valószínű ezért is szüntették meg.
Maradt a parolin, ami kisebb méretű és a zubbony hajtókájára kellett eleinte patent kapoccsal rögzíteni, később egyszerűen fel kellett varrni.
A parolin színe kifejezte a viselőjének szakterületét is.
Piros volt a forgalmi és kereskedelmi szolgálatnál dolgozók parolinja. Valamikor őket számították a vasút krémjének.  (Én még hallottam olyan mondást, hogy "Rá se b.......ssz,
piros a parolin!"  Hogy pontosan mit jelentett, ma sem tudom).
A Pályafenntartási  dolgozók parolinja zöld volt,  a vontatásiaké, mozdonyvezetőké kék,
A távközlő szolgálatnál barna, míg az egészségügyben dolgozóknál fekete volt a parolin.
Akik a fentieken kívüli területen dolgoztak, a parolinjuk bordó, vagy sötétbarna volt.

Egy-egy szakcsoportban hat rang volt, ami negyven évet foglalt magában, mert volt olyan rang, amit kétszer öt évig kellet viselni.
A legalján volt az V. szakcsoport.  Azok tartoztak ide, akik a többi szakcsoport feltételeinek nem feleltek meg.  Például:  nem volt 8 általános iskolai végzettségük, nem volt semillyen vasúti szakvizsgájuk.
Rangjuk nekik is volt.  Segédkezelő IV., III., II. és I., négyszer öt éven keresztül,  utána avanzsált Segédmunkássá, szintén négyszer öt éven át.  Ha a negyven év alatt sem az iskolai, sem a szakképzettsége nem változott, Segédmunkás I. ranggal mehetett nyugdíjba.  Azt nem tudom, hogy ez a valóságban előfordult-e.
A szakcsoport parolinján is, de minden parolinon volt a parolin végén egy szárnyaskerék.
Ezen kívül ebben a csoportban  egy, kettő, majd három keskeny ezüstsáv keresztben,  a következő rang már széles ezüstsáv és mellette az egy, kettő, három vékony ezüstsáv volt.

A IV. szakcsoportba azok tartoztak, akik rendelkeztek 8 általánossal és legalább középfokú vasúti szakképesítéssel.A parolin annyival különbözött csak az V. szakcsoporttól, hogy középen hosszában is húzódott egy széles ezüstsáv. A rangfokozatok megnevezése egyszerű:  Segédfelvigyázó IV., III., II. és I.  utána Felvigyázó IV., III., II. és I.

A  III. szakcsoportba érettségivel és legalább középfokú vasúti szakképesítéssel lehetett kerülni.  A rangok így emelkedtek:  Segédtiszt II., I.,  Segédellenőr II, I.,  Ellenőr II., I.,
Főellenőr II., és I.
A parolinon már megjelentek a csillagok.  Egyelőre ezüst színűek. Emelkedő sorrendben egy, kettő, három ezüstcsillag. Az Ellenőrtől kezdve a csillagok előtt egy széles ezüst sáv is volt.

A II. szakcsoportba kerülhettek az érettségivel és felsőfokú vasúti szakképesítéssel rendelkezők  (ezt a képesítést a MÁV Tisztképző Intézetben lehetett megszerezni).
A rangok így emelkedtek:  Tiszt, Főtiszt, Intéző II., I., Főintéző II., I., Felügyelő II., I.
A parolinon már aranycsillagok voltak. Sorrendben egy, kettő, vagy három: Főintézőtől felfelé a parolin piros szegélyt kapott, az  alap nem piros volt, hanem arany és ezen volt egy, kettő illetve három ezüst csillag.

Az I./a szakcsoport parolinján a csillagok előtt egy szürke sáv jelezte a végzettséget.
Az I. szakcsoportba tartoztak a felsőfokú iskolával, (főiskola, egyetem) rendelkezők.
Sorrendben a rangok: Mérnök főtiszt (Fogalmazó), Mérnök intéző (Segédtitkár), Mérnök főintéző II., I. (Titkár II., I.), Tanácsos II., I.,  és Főtanácsos II., I.  Ez volt a legmagasabb, soros előléptetéssel megszerezhető, rang. Ennél magasabb rangok:  Igazgató, Főigazgató, Vezérigazgató a mi táblázatunkon már nem szerepelt.
A parolin hasonló volt a II. szakcsoportéhoz, de itt a csillagok előtt fekete sáv jelezte a végzettséget.
Ha sikerül, fogok ide tenni egy Rangfokozati táblázatot, hogy érzékelhetőbb legyen a vasúti hierarchia.

Talán mondanom sem kell, hogy én a táblázat alsó sorában a bal szélen kezdtem vasúti pályafutásomat.  Se érettségim nem volt, se vasúti szakvizsga. A piros parolinomon egy kis szárnyaskerék, ezüst színű és egy keskeny sáv, szintén ezüst színű díszelgett. Nem is jártam egyenruhában még a vonaton sem.  Csak addig hordtam, amíg szolgálatban voltam.
De rövidesen megindultam a ranglétrán. 
A szakvizsgák megszerzése után egy sorral feljebb jutottam és eggyel jobbra, mert öt évem már eltelt.

Érettségi után megint egy sorral feljebb kerültem és eggyel jobbra, mert akkor már a második öt évet is elkerültem. Potyogtak a csillagok a parolinomra. Már volt három.
Igaz, hogy csak ezüstösen "csillogtak", de már csillagok voltak.
Ekkor már a személypályaudvaron  "peronkakaskodtam".
Nagyra ugyan még nem lehettem a parolinommal, mert a kollégáim, akik "Tisztképzőt végeztek", már arany csillagokat viseltek a parolinjukon.

De rövidesen leköröztem őket. 
Amikor elvégeztem a Közlekedés és Távközlési Műszaki Főiskolát, közlekedési mérnök lettem, és mint ilyen a rangfokozati táblázaton a legfelső sorba ugrottam.
A rangom Mérnök főintéző lett és az eddigi parolin ugyancsak elváltozott. Az addigi ezüst csillagok bearanyozódtak és ráadásul egy fekete sáv is került eléjük.

Amikor először léptem szolgálatba az új rangjelzésemmel, a kollégák kiröhögtek.
Azt mondták, hogy biztosan a Színház jelmeztárából szereztem a ruhámat, mert ilyet még senki nem látott.
Lassan aztán hozzászoktak, sőt magam is megtapasztaltam, hogy (akkor!) nekem van a legmagasabb rangom az állomáson.  Nem semmi!  Miből lesz a cserebogár!?
Igaz, hogy a főnököm előbb járt a Felsőfokú Vasútforgalmi Technikumba mint én, de nekem olyan  szerencsém volt, hogy akkor lett Főiskola, amikor én végeztem.
A főnököm még utána két évvel tehetett különbözeti vizsgát, hogy mérnök legyen.
De a mókuskerék még nem állt meg. 
Rövidesen kaptam egy rendkívüli előléptetést. 
November 7.-ére  (ez volt ugye a nagy októberi szocialista forradalom  ünnepe  -  akkor próbáltam volna kis betűkkel írni!!!),  nem pénzjutalmat kaptam, hanem egy soron kívülit.
Ha utána számolunk ezzel jobban jártam, mert még három év volt a várakozási időmből.
Ez 36 hónap, ami azt jelenti 50.- forintjával, hogy 1800.- forintot kaptam, részletekben.

És a végén még a rangfokozatokat kihasználva hadd dicsekedjek azzal, hogy   - legjobb tudomásom szerint  -  én voltam a vasúton a legfiatalabb mérnök főtanácsos, - ami a rangok megszerezhető  csúcsa, -  mivel ezt már  negyven éves koromban elértem.
Ezt a rangot tulajdonképpen harminc év szolgálat után lehetett volna elérni, de én annyit ugráltam fel és jobbra, ráadásul soron kívülit is kaptam, hogy 22 év szolgálat után már a csúcson voltam.  Ez a rang is kétszer ötéves várakozási idejű és amikor a 10 év letelt, reklamáltam, hogy nekem járna most már valami magasabb rang.
Persze kinevettek.  Azt mondták, hogy nekem nem fognak kitalálni magasabb rangot.
Viseljem ezt egészséggel, amíg csak akarom.
Hát ezzel kellett elmennem nyugdíjba 43 év szolgálati idő után.

Megjegyzem, hogy a rangnak ma már nincs semmi jelentősége.
Nem is látom, hogy valamelyik vasutas parolint viselne.
"Így múlik el a világ dicsősége?"
De azért csak legyezgeti a hiúságomat, ha egy-egy régi kolléga úgy szólít, hogy:  főtanácsos úr!
 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wpsztori.blog.hu/api/trackback/id/tr552273102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NJSarolta · http://terez-imacsoport.blogspot.com/ 2010.10.17. 14:45:01

No látod, ezért fogadtam el a netlogon a barátságodat, mert nagyon élveztem, amikor nálunk baráti és rokoni társaság összegyűlt - általában vasutasok voltak mind - és akkor kattogtak a váltók, meg ehhez hasonló élmények. Nagyon köszönöm, remélem írsz majd könyvet is egyszer, vagy már megjelent?

Köszönöm és üdvözlettel: Saci

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.10.01. 17:48:23

a rá se bassz, veres (mert én úgy tudom, hogy a vasútnál nincs piros, csa vörös jelzés, mert a piros az a kutya f@sza) a parolin mondást én attól a demográfiai csoporttól hallottam, akiket a magasabb rangjuk miatt nem igazán kaptak a halasztásukért, hibázásukért megrovást, mert mindig volt annyi ismerettségük (és rangjuk-nevük), hogy könnyen és tisztán tudtak mindenből kijönni.

manocskak3an 2012.11.16. 21:35:16

Kedves István.

Nagy örömmel olvasom történeteit.
Én még ahhoz a generációhoz tartozom, akit megcsapott a mozdony füstje.(szó szerint, bár gyerek voltam abban az időben , d e meg láttam közlekedni a gőzmozdonyokból egy párat)
Sajnos nem sokat érek vele.Imádom a vasutat, de esélyem sincs hogy legalább 1 hónapig ott dolgozhassam.
Bármire képes lennék érte.
Talán a fiaim közül valamelyik.
Csak azt szerettem volna, ily nagy kitérő után leírni, hogy örömmel olvasom sorait.Az anyukám. az Ő anyja, az apám sőt a mostohaapám is vasutas volt.Általuk, sokat hallottam tapasztaltam a vasútról.A szívem szorul össze amikor tudatosul bennem a vasút hiánya.Kérem írjon még, mert szükség van az ilyen tapasztalt emberekre.

v2peti 2015.11.05. 23:12:59

Még a rendszerváltás előtt eltörölték a rangjelzéseket. Amúgy régen a postán is voltak ilyenek, ha nem tévedek, de ott is eltörölték a 80-as években.

v2peti 2015.11.05. 23:14:41

A mozdonyvezetőké kék volt, de többet ért, mint a piros, mert egy éjjel és hétvégén is dolgozó masiniszta többet akár többet is vihetett haza, mint egy piros vállapos állomásfőnök.

Mária Czupponné Bratl 2015.11.06. 08:48:14

Köszönöm, jó volt olvasni. Mennyi mindent le tudtunk olvasni egy parolinról, egy pillantással. Büszke vagyok azokra az évekre. Milyen büszkén viseltük 1982-83-ban a lúdlábat! Most meg már valahol a jobb felső sarokban lehetnék... De ha belegondolunk más közlekedési ágazatnál még megtartották a rangokat. Pl. Repülők kapitányainak kezén vannak az arany csíkok.

schlumbergerna 2016.01.16. 21:30:42

Tisztelettel kérdezem, ezt a rangfokozat.jpg-t jobb felbontásban megkaphatnám-e? Nehezen olvashatók az aláírások.

walteristvan 2016.01.18. 09:49:50

@schlumbergerna:
Sajnos a gépem szétesett és mostanra tudtam valahogy összeszedni.
Emailben megpróbáltam ugyan elküldeni a Rangjelzés táblázatot, de nem tudom, hogy eljutott-e hozzád.
Ha megadod az email címedet, el tudok küldeni egy olvasható képet róla. Üdv.: István

schlumbergerna 2016.01.18. 15:42:32

Köszönöm szépen! Nem jutott el, de itt: finommechanika@gmail.com meg szoktam kapni a leveleket. Még egyszer köszönöm!