HTML

kis vasúti történetek

Ötven évnyi vasúti szolgálat megannyi érdekes történetét osztom meg ebben a blogban.

HTML

Utolsó kommentek

  • Péter Vojnesich: @v2peti: Ez így igaz, első kézből hallottam ezt az infót. (2022.01.30. 21:09) Rangfokozatok
  • Adani: Orosházán történt, az egyik sorompó őrhelyen, mikor még nem volt villanyfűtés a bakterházban csak ... (2020.06.25. 16:50) Ugratások, tréfák
  • -terIst: Örülök, hogy tetszett. Köszönöm, hogy olvastad (2019.11.13. 11:52) "Gombó kinn van"
  • Frady Endre: Jó kis sztori! :) (2019.11.13. 11:34) "Gombó kinn van"
  • peronkakas: @Adani: Nagyon jó történet ez is. Nem mondom, hogy máshol nem történnek hasonló esetek, de a vas... (2017.10.17. 12:15) Ugratások, tréfák
  • Utolsó 20

Vonateltérítés

2011.03.24. 16:02 walteristvan

Aki a vasutat választja munkahelyének, netán hivatásának, mint jó magam is,  egy két dolgot nem árt tudni erről a közlekedési ágról.
Mindenféle vasúti iskolában, tanfolyamon vagy  egyéb képzésen, ahol vasúti ismereteket tanítanak, amit a tanulókkal legelőször tisztázni kell, az, hogy mi is az a vasút?
Az Utasítások, valamint az Értelmező szótár szerint is: 
A vasút kényszerpályás, szárazföldi közlekedési ág...., és még folytatódik a meghatározás, de jelenleg ehhez az írásomhoz ebből, ennyi is elég.
A történet szempontjából lényeges, hogy kényszerpályás.
Nézzük, hogy mit jelent ez?

Azt jelenti, hogy a vasúti járművek kerekei úgy vannak kialakítva, hogy az egymástól meghatározott távolságra levő sínszálakon (normál nyomtávolság a MÁV-é) biztonságosan  közlekedhessenek.
Sőt, ezzel arra vannak kényszerítve, hogy a járművek a sínszálakat nem is hagyhatják el.
Magyarul arra megy a jármű (mozdony,  vonat), amerre a sínek vezetnek.
Nem tudnak a vonatok jobbra, balra kitérni, ha velük szemben is jármű közlekedik.

A klasszikus vasutas viccben ez úgy hangzik:
- Mit csinál a bakter, ha azt látja, hogy két vonat ugyanazon a vágányon egymással szemben halad?
-  ........?
-  Beszól az asszonynak:  Gyere ki anyja, ilyet még nem láttál!

Abba már ne bonyolódjunk bele, hogy a jármű azért egyik sínről a másikra át tud menni.
A lényeg az, hogy amerre a sín van, arra tud menni a vonat.
Főleg tudni kell, hogy nem a mozdonyvezető dönti el, hogy melyik vágányon közlekedik, hanem a forgalomirányítók, forgalmi szolgálattevők  állítják be az úgynevezett  "vágányutat", amelyiken a vonat közlekedhet.

Ha ezeket a dolgokat nem tudja valaki, annak nem szabad olyan műveletbe kezdeni, mint az a fiatalember, akiről most mesélek.

A győri személy pályaudvar első vágányán állt a Hegyeshalomba közlekedő személyvonat.
Indulási időig még volt vagy 20 perc.
A vonat elején levő mozdonyon a mozdonyvezető és a mellette szolgálatot teljesítő vonatvezető  (akkor még volt ilyen munkakör) a szükséges adminisztrációs munkákat elvégezték, várták az indulási időt, közben beszélgettek.

Mint derült égből villámcsapás, úgy érte őket a váratlan meglepetés:
A mozdony ajtaját (kívülről)  kinyitotta egy fiatalember,  úgy 19-20 éves lehetett,  felugrott a "vezetőállásra".  Az ott levő két emberre irányította a kezében levő pisztolyt és rájuk ripakodott.
Azonnal induljanak a vonattal Hegyeshalom felé! Meg ne álljanak addig, amíg át nem értek a határon!
Ez egy váratlan helyzet.
Mit lehet ilyenkor tenni?
A vonatvezető megpróbált ugyan magyarázkodni.  Gondolom el akarta mondani, hogy ez a művelet nem hajtható végre. Csak, ha a forgalomirányítókat is kényszeríti valaki.
Nem mondhatta el, mert a fiú ráordított, hogy hallgasson. Inkább azonnal induljanak.

A mozdonyvezető nyerhette vissza előbb a lélekjelenlétét.
Ravasz ötlettel állt elő.  Azt mondta a fiatalembernek, hogy előbb be kell indítani a mozdonyt, amihez be kell mennie a géptérbe.
Na ezt bevette a fickó.
Honnan tudta volna szegény, hogy ez nem így működik.
A beindításhoz nem kell a géptérbe menni.  Viszont a géptérből a mozdony másik végére át lehet menni.  A mozdonyvezető is ezt tette.
A mozdony hátsó ajtaján szép óvatosan távozott a mozdonyról és elment rendőrt keresni.

A mozdonyon maradt vonatvezető sejtette, hogy mi a szándéka a mozdonyvezetőnek, de egyre rosszabbul érezte magát, mert a  "vonateltérítő" kezdett ideges lenni.
Rákiáltott a vonatvezetőre, hogy hívja azonnal a mozdonyvezetőt vagy indítsa be ő a mozdonyt.  Szabadkozni akart, hogy ő nem ért a mozdonyhoz, csak vonatvezető.
Ebből ugyan a srác semmit meg nem értett, de egyre durvábban követelte, hogy induljanak már.
A nyomaték kedvéért, vagy csak idegességében még a pisztolyt is elsütötte.
Talán nem is egyszer, mert később a vonatvezető fogasra akasztott köpenyén hét lyukat is találtak.
A vonatvezető, aki már nem volt egy fiatal ember, olyan sokkot kapott, hogy összeesett, elájult.
Erre a pisztolyos fiú is begyulladt. Letette a pisztolyt és élesztgetni próbálta az öreget.

Ekkorra ért vissza a mozdonyvezető két rendőrrel, akik leszedték a disszidálni szándékozót a mozdonyról.
Nem lehetett gyakorlott gépeltérítő.  Ellenállást nem tanúsított, sőt félájultan vitték el a mentők a vonatvezetővel együtt.

Egy rámenős újságíró kinyomozta volna azt is, hogy a fiú miért akart külföldre menni
(megbukott matekból, vagy elhagyta a szeretője), sőt azt is, hogy honnan vette a pisztolyt (netán az apja katonatiszt volt).
Én ezeket nem tudom.

Azt viszont igen, hogy a vonatvezető nem dolgozott többet.
Egészségi állapota miatt lerokkantositották.

Azt sem tudom, hogy a "vonateltérítő" milyen büntetést kapott.
Ha azt nem is tanulta meg, hogy mi az a "kényszerpálya", annyit tanulhatott az esetből, hogy a vonatot nehéz eltéríteni.
Azt csak a szovjet filmekben a partizánok tudták!
 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://wpsztori.blog.hu/api/trackback/id/tr682768295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása